Situasjonen i Vest-Sahara med Erik Hagen

Vi i Vestland MDG arrangerte nylig en engasjerende og innsiktsfull kveld dedikert til situasjonen i Vest-Sahara. Arrangementet fant sted både fysisk på MDGs kontorer i Bergen og digitalt. Arrangementet ble strømmet og tatt opp. Opptaket kan dere se her.

22. januar 2024

Vestland MDG sitt Internasjonale Utvalg organiserte 17. januar en tankevekkende samling for å belyse den komplekse situasjonen i Vest-Sahara. Erik Hagen, leder av Støttekomiteen for Vest-Sahara, var hovedtaler og ga verdifull innsikt i det uløste kolonispørsmålet på det afrikanske kontinentet.

Med lokaler i Lodin Lepps gate 1b som møtested, og en digital lenke tilgjengelig for fjern deltakelse, sikret vi at arrangementet var åpent for alle interesserte. «Vi er stolte over å kunne tilby denne unike muligheten til å lære mer om en av de mest presserende geopolitiske utfordringene i vår tid,» uttalte Bjarte Bjørsvik, som var kontaktperson for arrangementet.

Erik Hagen belyste situasjonen i Vest-Sahara, som inkluderer Marokkos okkupasjon og de alvorlige konsekvensene dette har for det saharawiske folkets rett til selvbestemmelse. Han viste også til hvordan norsk næringsliv, spesielt fra Vestland, har involvert seg i regionen på måter som utfordrer både lokale og internasjonale rettigheter. Videre diskuterte Hagen to nylig utgitte rapporter av Støttekomiteen, som ser på konsekvensene ved norsk næringslivs aktiviteter utenfor kysten av Nord-Vest-Afrika.

Arrangementet tok også opp EUs og USAs roller i konflikten, og hvordan deres handlinger har påvirket situasjonen. Deltakerne fikk en dypere forståelse av de internasjonale implikasjonene og utfordringene som Vest-Sahara-konflikten medfører.

Vestland MDGs internasjonale utvalg, som stod bak arrangementet, håper at denne kvelden har bidratt til økt bevissthet og kunnskap om situasjonen i Vest-Sahara, og understreker at MDG vil fortsette å engasjere seg i internasjonale spørsmål og oppfordrer alle til å holde seg informert og delta i videre diskusjoner.

«Vi takker alle som deltok, og ser frem til å fortsette dialogen om disse viktige globale spørsmålene,» avsluttet Bjarte Bjørsvik, som også er leder av det regionale utvalget og medlem av MDGs Internasjonale Utvalg.