Innstilling til stortingslister for 2025 er klare!

Fotocredit: Pernille Sommer | Årsmøtet til Vestland MDG 2023

Nominasjonskomitéen i Vestland MDG har nå ferdigstilt sin innstilling til stortingsliste for Hordaland valgkrets og Sogn og Fjordane valgkrets, valgåret 2025. Komitéen har gjennomført en grundig prosess og kommet frem til en delt innstilling, som reflekterer ulike perspektiver blant medlemmene i komitéen.

Det inviteres til videre diskusjon og tilbakemeldinger fra alle medlemmene i ulike fora før den endelige beslutningen tas på nominasjonsmøtene i oktober.

Du kan lese hele innstillingen til nominasjonskomitéen her!

Nedenfor kan du se de ulike dissensene i nominasjonskomitéen.

Nominasjonsmøtet vil finne sted lørdag 19. oktober. Vestland MDG gjennomfører representative nominasjonsmøter, og medlemmer som ønsker å delta må ta kontakt med sitt lokallag for mer informasjon. Sted og tidspunkt for møtene vil bli bekreftet nærmere møtedato. Det vil bli avholdt separate nominasjonsmøter for de to valgkretsene:

• Hordaland valgkrets: Kommunehuset i Bjørnafjorden kommune
  • Sogn og Fjordane valgkrets: Skei Hotell eller digitalt

Nominasjonskomitéen har bestått av følgende medlemmer:

• Odd Valland Bovim (leder)
  • Frida Kulleseid
  • Mark Taylor
  • Maria Thomassen
  • Jakob Sande Haugset
  • Thor Haakon Bakke
  • Hassan Bile Mohamed
  • Malin Nøss Vangsnes
  • Oscar dos Santos Hellberg-Kvalsvik

Til orientering: Thor Haakon Bakke trakk seg fra nominasjonskomitéen før innstillingen ble vedtatt.

Her er en oversikt over dissensene i innstillingen
I innstillingene til nominasjonskomitéen er det flere dissenser i valget av kandidater til de ulike posisjonene. For å være transparent oppgir vi hvem som har tatt dissens, har vi listet opp dette nedenfor for de aktuelle kandidatene:

Hordaland valgkrets | Førsteplassen:

1. Flertallet i komitéen ønsker Natalia Golis på stortingslistens førsteplass. Dette støttes av: Bovim, Taylor, Thomassen, Mohamed, Vangsnes og Kvalsvik.
  2. Mindretallet i komitéen ønsker Frøya Skjold Sjursæther på stortingslistens førsteplass. Dette støttes av: Kulleseid og Haugset.

Sogn og Fjordane valgkrets | Førsteplassen:

1. Flertallet i komitéen ønsker Marius Dalin på stortingslistens førsteplass. Dette støttes av: Bovim, Kulleseid, Taylor, Thomassen og Kvalsvik.
  2. Mindretallet i komitéen ønsker Marie Kristine Kroken på stortingslistens førsteplass: Haugset, Mohamed og Vangsnes.

Sogn og Fjordane valgkrets | Andreplassen:

1. Flertallet i komitéen ønsker Marie Kristine Kroken på stortingslistens andreplass. Dette støttes av: Kulleseid, Taylor, Thomassen, Mohamed, Vangsnes og Kvalsvik.
  2. Mindretallet i komitéen ønsker Kaya Stæger-Breisnes på stortingslistens andreplass. Dette støttes av: Bovim og Haugset.

Disse dissensene viser variasjoner i komitéens preferanser, noe som reflekterer ulike synspunkter på hvem som bør bekle de ledende posisjonene.

Fylkesstyret i Vestland MDG takker komitéen for det grundige arbeidet som er lagt ned i denne viktige prosessen, og ser frem til et engasjerende nominasjonsmøte i oktober.