Bli kjent med de nominerte kandidatene!

Fotocredit: Dette er de nominerte toppkandidatene som nominasjonskomitéen har valgt

Vestland MDG har nå kunngjort nominasjonskomitéens innstilling til Stortingsvalgliste for Hordaland ved neste valg. Innstillingen løfter frem tre sterke kandidater som representerer både erfaring, pågangsmot, og bred kompetanse innen både politikk og næringsliv.

20. september 2024

Spennende team for Stortingsvalget 2025
Nominasjonskomitéens innstilling gir Vestland MDG en sterk og variert liste med kandidater som vil representere partiet på en solid måte i Stortingsvalget. Med både erfarne politiske profiler og unge talenter, er partiet godt rustet til å kjempe for en grønnere og mer rettferdig fremtid på Vestlandet. Det blir spennende å se hvordan laget vil mobilisere frem mot valget!

Vestland MDG ser frem til en aktiv valgkamp med et lag som representerer både erfaring, engasjement og et bredt spekter av politiske og faglige kompetanser.

Her kommer en presentasjon av kandidatene! Du kan lese hele innstillingen og informasjon om det kommende nominasjonsmøtet hvis du trykker her!

Dette er de tre kandidatene som nominasjonskomitéen har nominert. Det hele skal selvsagt avgjøres på nominasjonsmøtet!

Natalia Golis – Erfaring og engasjement
Flertallet i nominasjonskomiteen har innstilt Natalia Golis (44) som toppkandidat. Natalia er en av Vestland MDGs mest erfarne politikere, med en imponerende bakgrunn fra fylkestinget, hvor hun har representert partiet i 10 år (2013-2023). Hun har tidligere vært førstekandidat for MDG i Vestland ved valget i 2019, hvor partiet gjorde sitt beste valg noensinne i fylket. I etterkant har hun hatt en fremtredende rolle som gruppeleder og fylkesvaraordfører.

Natalia er også kjent for sitt sterke engasjement for internasjonale spørsmål, blant annet som operativ generalsekretær i Fritt Ukraina der hun leder opp mot 100 frivillige og har vært i landet og ved fronten flere ganger, for å levere viktig støtte til styrkene og sivilforsvaret i Ukraina. I tillegg har hun bidratt innen mangfold og inkludering gjennom Bergen Opportunity, er aktiv i styreverv og har jobbet i mange år med næringsutvikling. Nominasjonskomitéen mener at hennes brede nettverk og politiske erfaring vil gjøre henne til en svært god representant for MDG på Stortinget.

Frøya Skjold Sjursæther – Ungdommelig kraft og engasjement
Mindretallet i nominasjonskomitéen har innstilt Frøya Skjold Sjursæther (18) på førsteplass. Frøya, som er politisk nestleder i Grøn Ungdom, har allerede opparbeidet seg betydelig erfaring, og har lenge vert en viktig ressursperson i partiet. Hun kjenner organisasjonen og fylkeslaget godt. Hun har hatt flere verv i både fylkeslaget og ungdomspartiet, og har ledererfaring fra tre valgkamper. Sjursæther er en erfaren debattant og har til tross sin unge alder flere ganger stått på scenen i direktesendte TV-debatter mot erfarne politikere og vert på trykk i landets største aviser. Frøya er med andre ord godt medievant. Frøya har eit tydeleg politisk prosjekt, ei enorm stå-på-vilje, og er kompetent, erfaren og hardtarbeidane.

Hvis hun ikke blir satt på førsteplass, er komitéen samlet om at hun bør stå på tredjeplass på listen.

Andreas Breivik Ormevik – Teknologisk innsikt og grønn politikk
På andreplass foreslår en enstemmig nominasjonskomité Andreas Breivik Ormevik (30). Andreas, som er vokst opp på Sotra, har gjort seg bemerket som gruppeleder i kommunestyret i Øygarden og medlem av kommuneplanutvalget, hvor han jobber med ny arealplan. Med en doktorgrad i marinteknikk fra NTNU under ferdigstilling, og et brennende engasjement for både naturvern og omstilling fra en oljeavhengig økonomi, bringer Andreas med seg verdifull kompetanse inn i partiet. Han har også markert seg i MDGs oljenettverk, hvor han har bidratt med kunnskap om en rettferdig og grønn omstilling.

Nominasjonskomitéen ser på Andreas som en viktig ressurs i valgkampen, og mener at han vil være et godt supplement til førstekandidaten, enten det blir Natalia eller Frøya.