Valglisten for fylkestingsvalget, 2023 til 2027

Lørdag avholdt Vestland MDG sitt nominasjonsmøte og valgte sine kandidater for fylkestingsvalget i 2023. Nils-Anders Nøttseter fra Bjørnafjorden (42) ble valgt som toppkandidat for Miljøpartiet De Grønne i Vestland. Vestland MDG fylte opp listen med 71 kandidater til fylkestingsvalget!

Nøttseter var på forhånd innstilt av en enstemmig nominasjonskomité. De trakk fram hans lange erfaring med å fronte en god miljø- og klimapolitikk i hjemkommunen Bjørnafjorden. Der har Nils-Anders vært folkevalgt siden kommunevalget i 2015. I tillegg har Nils-Anders god kjennskap til fylkespolitikken gjennom varaverv til fylkestinget.

– Vi er i ferd med å koke kloden og ødelegge vårt eget livsgrunnlag. Vi trenger tøffe politikere i Vestland som tør å fronte tøffe prioriteringer og mål på klima- miljøsaken. Vi trenger politikere som tør å sette hensynet til miljøet først og kjempe for at vi skal slutte å bygge ned mer natur. Det er det faktisk bare oss i De grønne som våger, sier Nøttseter.

Fylkeslaget har et mål om å få inn fem representanter i fylkestinget etter valget. Klarer de det får Nøttseter følge av blant annet andrekandidat Suzanne Rødseth (36) fra Vaksdal, Kaya Stæger-Breisnes (18) fra Kinn, Øystein Bønes (44) fra Bergen og Maria Thomassen (29) fra Bergen.

– Det er veldig stort å få tilliten fra partiet til å toppe listen sammen med Nils-Anders! Vi står ved et avgjørende punkt i historien, og det har aldri hastet mer å løse klimakrisen. Klima-, miljø- og naturkrisen må vi løse lokalt med en lokal og regional innsats for et mer miljøvennlig samfunn! Neste års valg må bli et klimavalg, og jeg er klar til å løfte kampen i fylkestinget, sier Kaya Stæger-Breisnes som er partiets ungdomskandidat i fylkestingsvalget.

Her kan dere se hele listen for det kommende fylkestingsvalget!